dinsdag 31 augustus 2010

Location Based Advertising

'Location Based Advertising' wil zeggen dat je via een kaart/plattegrond of foto kunt zien wat waar te doen is.
Een goed voorbeeld is het door Amsterdammers verzonnen Layar.
Met layar kun je met je mobieltje zien wat er te doen is in de omgeving. Je richt je camera op een gebouw of straat en ziet verschillende layer's met informatie van de omgeving. Dit noemt men 'Augmented reality'.
Iets wat al veel langer mogelijk is, is op google maps kijken waar bezienswaardigheden, restaurant, scholen, bedrijven enz. te zien zijn. Ook dit is location based advertising. Het is alleen niet zo handig dat het niet portable is.
Layar is dat wel maar ook dat heeft zo zijn nadelen. Namelijk: niet alle bedrijven of restaurants zijn gekoppeld aan deze mogelijkheid, want het namelijk zo dat je er voor moet betalen. Deze prijzen kunnen tot duizenden euro's oplopen.
Wij denken dat dit soort programma's in de toekomst uitgebreider en complexer gemaakt zullen worden waardoor meer mensen er gebruik van zullen gaan maken. Dit zal er ook voor zorgen dat de service voor 'optionele' goedkoper zal worden.
Ook is voor Layar het probleem dat er ontzettend veel informatie verzonden word over het internet.
Dit wil zeggen dat het gebruiksgemak niet erg prettig is. Maar in de loop van de technologie zullen mobieltjes en internet op mobieltjes sneller worden. Dit zorgt er ook voor dat meer mensen Layar zullen gaan gebruiken.
Het is tot nu toe mogelijk voor mobieltjes die Android draaien of voor de iPhone om layar te downloaden via de officiele website of apple store.